Prokrastinācija un radīšana
Ekspozīcija “Prokrastinācija un radīšana” ir kultūrsociāls skatījums uz divām no skaistākajām latviešu nacionālās kultūras valodām – rakstniecību un mūziku – laika posmā no 19. gadsimta beigām līdz mūsdienām. Apzināti izpludinot tradicionāli ierastās muzeja un tā pieredzes robežas, ekspozīcijā atklājas rakstnieku un mūziķu cilvēciskā pasaule – vaļasprieki, ieradumi un prokrastinācijas stigas, kas bieži vien kļūst par radīšanas ceļu. Deviņās tematiskajās daļās ietvertās 98 personības ir vēstneši, kuru pieredzē atklājas latviešu radošuma plašums.
Ekspozīcija “Prokrastinācija un radīšana” veidota kā neparasta grāmata, kas ne tikai lasāma, bet arī klausāma, jūtama un piedzīvojama. Kad esat spēruši soli Mārstaļu ielas sestajā namā, jau esat nokļuvuši stāstā, kuru lasāt un turpināt vienlaikus.
Prologs
Ekspozīcijas pieredzēšanu aizsāk Prologs, kurš atrodas ēkas – 1. stāvā (pagrabstāvā) un kur bērnišķīgā priekā varat ļauties rotaļīgam radīšanas procesam.
Šeit var spēlēt dažādus mūzikas instrumentus, uzzināt, kas ir krāsu dzirde jeb sinestēzija, izveidot dzejoli no magnētiskajām kartītēm un to noklausīties, iejusties diriģenta lomā, izzināt seno mūru un muzeja tapšanas stāstus, izspēlēt tos uz skatuves, veidojot gaismu un skaņu ainavu, noskaidrot, kurš no latviešu literatūras tēliem esi, un kopā nofotografēties, pabūt mierā un klusumā “introvertu stūrītī”, ļauties lasītpriekam, kā arī krāsot un pildīt uzdevumus darba lapās.
Satura rādītājs
Šeit varat uzzināt visu par gaidāmo ceļojumu ekspozīcijas satura nodaļās, izvēlēties kādu no ceļvežiem, audiogidu vai pieņemt brīva klejojuma izaicinājumu. Šeit var iepazīties ar radīšanas rīku dažādību Radāmrīku piemineklī, kā arī aci pret aci satikties ar desmit autoriem, kuri stāsta par savu prokrastinācijas pieredzi, kamēr iepazīt dažādas prokrastinācijas procesu, kamēr viņu rokas atveido prokrastinācijas pieredzi.
Pirmā un otrā nodaļa
Ekspozīcijas satura kodolu veido divās nodaļās jeb ēkas divos stāvos sakārtotas deviņas daļas, kurās satiekas radītāji ar vienojošiem prokrastinācijas ieradumiem. Staigājot pa ekspozīciju, daļu secībai nav īpašas nozīmes – šo grāmatu var lasīt ikkatru reizi no citas vietas.
Pirmā daļa, kurā visi pļauj to, ko sēj. Emīls Dārziņš, Gunars Janovskis, Andris Kolbergs, Alfrēds Kalniņš, Māra Zālīte, Pēteris Barisons, Matīss un Reinis Kaudzītes, Pēteris Brūvers, Jānis Baltvilks, Regīna Ezera, Jāzeps Vītols, Arvīds Klišāns.
Otrā daļa, kur veselā miesā vesels gars. Andris Akmentiņš, Leonīds Vīgners, Klāvs Elsbergs, Vizma Belševica, Rainis, Tālivaldis Ķeniņš, Leons Briedis, Pēteris Vasks, Dzintars Sodums.
Trešā daļa, kurā nekas vairs nav tā, kā bijis. Eduards Veidenbaums, Emilis Melngailis, Augusts Dombrovskis, Mariss Vētra, Imants Ziedonis, Veronika Strēlerte, Brāļi Kokari, Anšlavs Eglītis, Egils Plaudis.
Ceturtā daļa, kurā atveras istabas durvis. Ādolfs Skulte, Raimonds Pauls, Elza Stērste, Zenta Mauriņa, Rūdolfs Blaumanis, Maija Einfelde, Jēkabs Graubiņš, Knuts Skujenieks, Vladimirs Kaijaks, Gunārs Priede, Jānis Endzelīns, Jānis Sudrabkalns, Māris Čaklais, Edvarts Virza, Jānis Einfelds, Alberts Bels, Inese Zandere, Jānis Rokpelnis, Uldis Bērziņš, Lūcija Garūta, Andrejs Jurjāns.
Piektā daļa, kurā ierodas viesi. Juris Kunnoss, Artūrs Grīnups, Arvīds Norītis, Jānis Kalniņš, Austra Skujiņa, Jānis Ezeriņš, Kārlis Baumanis, Linards Tauns.
Sestā daļa, kurā atklājas citas pasaules. Juris Karlsons, Aspazija, Velga Krile, Fricis Bārda, Jānis Ivanovs, Broņislava Martuževa, Jānis Jaunsudrabiņš, Kārlis Zariņš.
Septītā daļa, kurā valda kārtība. Alīda Vāne, Anna Brigadere, Nora Ikstena, Jānis Zābers, Inga Ābele, Agris Engelmanis, Pauls Putniņš, Romualds Kalsons, Jānis Akuraters, Jānis Medenis, Jānis Mediņš, Žermēna Heine-Vāgnere, Aleksandrs Čaks, Ēvalds Berzinskis, Jānis Ķepītis.
Astotā daļa, kurā neviens neiziet no mājām. Ēriks Ešenvalds, Arturs Maskats, Pēteris Plakidis, Jānis Poruks.
Devītā daļa, kurā neviena nav mājās. Vilis Plūdons, Jānis Zālītis, Mārtiņš Zīverts, Imants Kalniņš, Jānis Peters, Zigmunds Skujiņš, Haralds Mednis, Jānis Ziemeļnieks, Marģeris Zariņš, Kārlis Skalbe, Eriks Ādamsons, Ojārs Vācietis.
Epilogs
Mansards ar augstajiem griestiem ir vieta, kur apcerēt pieredzēto un pašam kļūst par radītāju. Mūzikas klausīšanās nišā ir iespēja dzirdēt visus vai kādus no ekspozīcijā ietvertajiem skaņdarbiem. Mansarda otrajā līmenī vai uz kāpnēm var veltīt laiku radīšanai, lasīšanai vai redzētā pārdomāšanai. Promejot neaizmirsti nofotografēties pie “Prokrastinācijas un radīšanas” spoguļa un… atgriezties!
Ekspozīcijas “Prokrastinācija un radīšana” apmeklējums:
“Prokrastinācija un radīšana” vislabāk baudāma nesteidzīgā un savrupā gaisotnē, tādēļ iesakām izvēlēties un rezervēt savam apmeklējumam kādu no piedāvātajiem laikiem. Ciemos pie rakstniekiem un mūziķiem mēdz būt diezgan šauri, tāpēc priekšroka ekspozīcijas apskatei būs tiem apmeklētājiem, kas iegādājušies biļetes uz konkrēto laiku iepriekš.
Apmeklējot bērnu radošo telpu, aicinām ņemt līdzi maiņas apavus.
Prologs jeb bērnu radošā telpa pieejama, iegādājoties pilnu ekspozīcijas apmeklējumu vai atsevišķu biļeti.
BiļetesEkspozīcija “Prokrastinācija un radīšana”. Foto: Juris Rozenbergs, sadarbībā ar žrunālu “Jauns OK” un portālu jauns.lv